Præsidentiel selvforherligelse

Jeg undrer mig. Over at folkelige præsidenter har behov for at pryde by og land med skilte og bannere, der lovpriser dem selv.

Og jeg undrer mig over, at en præsident der bruger sloganet "El Pueblo - Presidente!" (Folket - Præsident) om sig selv, bruger regeringens penge til at promovere sig selv. Også her gælder det vel, at komplimenter helst skal komme fra andre end en selv - hvis de vel at mærke skal holde vand.

Teksten på banneret "Daniel længe leve! Hugo længe leve!" midt i Managuas eftermiddagstrafik stammer fra sidste uges besøg af kammerat Hugo Chavez fra Venezuela. Mens den folkelige revolution her i bananland indtil videre lader vente på sig, kan vi i det mindste konstatere, at retorikken ikke fejler noget.

Kommentarer

Anonym sagde…
Min er stoerre end din, og mit folk elsker mig mere end dit elsker dig. Ja, hvad enten det kommer med koennet, kulturen eller embedet, saa holder det ikke helt, vel? Det er lidt ligesom at sige, at man selv er ret klog, meget kompetent, og yderst smuk ikke at forglemme.

Populære opslag