Stilheden brydes

Efter megen stilhed her på bloggen genoptager jeg atter beretningerne fra de varme lande. Siden sidst har vi været en måned i Europa fordelt mellem Spanien og Danmark. Julen fejrede vi først den 16. december på Hjulmandsgaard med andesteg, ris a la mande og juletræ med levende lys og gaver under træet. Der var ikke et øje tørt og det føltes sådan cirka som jul. Trods decemberregn og mørke nød jeg at være hjemme - og lappede cykelturen i regnvejr og modvind ned ad Nørrebrogade i mig med stor fornøjelse og kun lidt sentimentalitet. Tænk bare, når man bor i en ikke-by som Managua, får en gåtur med sovende barn i klapvogn ned ad Blågårdsgade med en cafe latte fra Floras Kaffebar helt utopiske dimensioner. Den kan jeg leve længe på.

Resten af december ferierede vi hos familien i Bilbao med behageligt forårsvejr på 15-20 grader og høj sol. Vi nød gå- og løbeture langs vandet med Biskayens friske havluft i kinderne, pintxos (baskiske tapas) og kaffe klokken seks med svigermor på landsbyens bar. Legepladsen på Plaza San Nicolas blev også et yndet besøgsmål med Marc, som ikke er vant til offentlige legepladser, hvor man kan møde børn fra alle sociale lag. Jeg hoppede ind i 2007 fra en stol samtidig med jeg forsøgte at spise de traditionelle 12 druer for hvert slag klokken inde i fjernsynet slog. Forsøgte faktisk at forbinde mig til DR via computeren, så jeg kunne skråle med på ’Vær Velkommen Herrens år”, desværre forgæves.

Den 5. januar havde vi billet tilbage til Langbortistan, men vores fly fra Bilbao var aflyst, så vi fik en dag mere i Bilbao. Det endte dog til vores fordel, for vi fik forhandlet os til business class Madrid-Guatemala, og det var til stor fornøjelse for hele familien. Så meget faktisk at vi er landet i Managua helt uden jetlag! Kufferterne er pakket ud, køleskabet er atter fyldt og mandag var vi begge tilbage på job. Således begynder vores andet år her i Managua.

Kommentarer

Anne Kragh sagde…
Det er altid spændende at høre fra jer og for mit vedkommende også vældig sjovt at følge med i det politiske liv i Nicaragua.
Vi er gået ind i det nye år med den sædvanlige travhed med arbejde, børn og jobs.
Kærligst Anne K
Unknown sagde…
Tak fordi jeg må følge med i dit og jeres liv i det mellemamerikanske. Det bringer gode minder frem om min tid dernede i de gode gamle kaffeplukkerdage, hvor der det år også var valgkamp. Men dengang tabte den gode Daniel O på trods af både sang og slagord.
Kh
Katja
Nu i Det store Æble
Anonym sagde…
Dejligt at høre om jeres tid i Europa. "I var savnet her hos Thomas, Warren og mig selv Nytårs aften...der var ingen vindruer tilstede..Thomas og jeg hoppede ind i det nye år - dog kun op og ned ..ikke fra en stol. Vi havde en god start på året, mindes dog vores ærlige nytårsaftener nogle år tilbage. Tanker og god start herfra Randi

Populære opslag